Rabu, 4 Jun 2014

kerana dia seorang cikgu

dia seoran guru,
tapi bahasanya terasa menyakitkan,
benar dia juga manusia.. tidak terlepas kesilapan

kerana dia seorang cikgu,
bahasanya perlu dijaga,
kerana dia seorang cikgu,
sifatnya perlu memukau...

tapi cikgu juga manusia,
insan biasa dengan kesalah dan kesilapan...
bukan malaikat atau bidadari..

pun juga dia seharusnya lebih berhati-hati
berhati-hati dalam tutur kata dan bual bicaranya,
kerana kata-kata itu cerminan diri,
siapa kita diluar adalah terjemahan apa yang ada di dalam diri kita

kerana dia cikgu,
aku terasa caranya bukan sepatutnya begitu..
cikgu sepatutnya jadi pencerah, bukan jadi minyak
bukan jadi pembakar api kemarahan..
bukan menghasut, bukan juga beremosi dengan satu perkara yan belum dijelaskan

kerana dia cikgu,
dia yang mendidik,
dia yang menjadi tauladan anak didiknya
aku risaukan hal-hal seperti itu,
kerana dia cikgu,

aku melihat...
dia tidak patut menjadi api dalam sekam,
tapi dia sepatutnya mencari jalan menyelesaikan dengan hikmah..

tidak aku lupa, cikgu juga manusia..
namun kerana aku tahu.. cikgu.. seorang manusia berpendidikan...
seorang manusi berjiwa besar,
maka aku terkilan.. caranya tidak melambangkan dia seorang cikgu..

maaf.. terluah disini.. biar jadi peringatan buat aku dan yang membaca...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tak sangka

Alhamdulillah, tak sangka ramai anak-anak sebut Subhanallah bila tonton Little Ammar di Durioo+! 🧑 Banyak lagi pengajaran dan teladan yang ...