Selasa, 28 Disember 2010

APA ITU JOOMLA

Joomla adalah satu Sistem Pengurusan Kandungan atau lebih dikenali dengan Content Management System (CMS). Sistem ini telah dibangunkan oleh Open Source Matters atau (OSM). Sistem ini dibangunkan dengan menggunakan bahasa pengaturcara PHP (Hypertext Preprocessor) dan pengkalan data MySQL. Sistem ini telah dilancarkan dengan menggunakan lesen dari GNU/GPL(Free Software). Sekarang dengan jumlah komponen dan modul tambahan hampir mencecah 10,000. Ini memudahkan kepada semua pengguna.

Sistem ini telah diedarkan secara percuma, dan ia menjadi salah satu sebab mengapa sistem ini menjadi pilihan kepada pihak individu atau korporat. Pada awalnya sistem ini lebih digunakan oleh pihak individu sahaja untuk membangunkan laman peribadi. Sekarang khususnya di Malaysia terdapat beberapa Syarikat kecil dan besar telah menggunakan sistem Joomla untuk membangunkan laman untuk syarikat mereka.

untuk memulakan kerja2 membina website menggunakan joomla anda boleh search kat google cara2nya..  ataupun.. anda boleh belajar dekat sini..klik je selamat mencuba :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tak sangka

Alhamdulillah, tak sangka ramai anak-anak sebut Subhanallah bila tonton Little Ammar di Durioo+! 🧑 Banyak lagi pengajaran dan teladan yang ...