Selasa, 2 Julai 2013

kemalangan.... dan kisah selanjutnya

petang tu... kepenatan buat kerja kat rumah.. aku perlu keluar dari rumah.. jadi aku dengan suka hati dan ceria ajak housemate keluar makan..... kat mana... kat kedai makan la ofcourse... takkan lah kat pasar malam pulak kan....nak dijadikan cerita.... aku reverse kereta.. macam biasalah.... reverse kereta, mestila slow motion je kan... tapi tetibe... dush.... bunyi mcm langgar somtin... walhal sebelum tu aku memang da tengok da... tak de kereta kat belakang kereta aku.. aku pun matikan kereta..... keluar dari kereta tetibe owner kereta lagi satu sound aku... awak tak nampak ke kereta saya?

aku pun cepat2 lah say sorry... memang saya tak nampak kereta makcik.... dan berlakulah dialog2 seterusnya.... aku dah menggeletar tak yah cakap la.. matilah aku kalau kene bayar ribu2 kat makcik nie....

tapi nak tak nak memang kene bayar juga la... walaupun aku rasa aku tak bersalah.. tapi undang-ungdang kata orang yang reverse tu salah... walaupun logiknya makcik tu boleh hon kereta aku kalau agak aku nak langgar dia... adoi... tapi tak pelah.. nak jadi cerita lak kan...

so hari ni, aku dengan baik hati tolong makcik ni... rupanya makcik ni lady J... kesian lak dia, kereta dia masuk bengkel ,dia dan anak2 dia tak boleh ke mana2...kesian lak kalau aku biar je dia..dah la dia mmg bergantung dengan upah urut dan bekam org dari rumah ke rumah je...takpelah.. aku ikhlas tolong makcik ni.... 

so, makcik ni tak habis2 duk kata.. kamu ni baik.. makcik tak sampai hati nak marah2 kamu... tapi tu lah... kalau makcik ni berduit makcik tak bagi kamu bayar kereta mak cik yang kat bengkel tu... aku senyum je.. dah memang salah aku... terpaksa la.. InsyaAllah nanti Allah gantikan rezeki lain.. tapi kereta aku, tak repair lagi lah.. nanti aku repair time dapat gaji....nk repair dua2 kopak la aku...

makcik ni siap tilik2 aku.. bukan tilik .. tapi dia urut orang so dia tau la peredaran darah semua... dia kata aku ni banyak fikir.. aku ye kan je.. memang aku banyak fikir... macam2 dalam kepala.... dan untuk kesekian kalinya aku disahkan ada masalah jantung.... hurmmm.. nak buat camne? aku ni bukan tak jaga makan... dah jaga sangat da ni... 

ermm.. betulla kata dia dulu... jaga makan dari awal.. patutla dia marah sangat kalau aku tak makan.. now aku dah tau kesannya pada tubuh aku... dulu masa degree memang ikut suke nak makan apa... lantak je.... memang tak jaga langsung la diri sendiri... now dah nk kawen baru sebok nak jaga.... memang teruk la aku nak kene berpantang larang ..... suppliment kene ambik... dan macam2 lah... tapi ada masa penat sangat aku tak buat pun ...

mak cik ni pun kata... kamu ni lembut.... sejuk je... aku dalam hati.. biar betul makcik ni... aku ni dah lah huru hara.... tapi Alhamdulillah, aku bersyukur sebab apa aku sekarang adalah hasil didikan mak abah aku.... kalau orang melihat yang baik pada aku.. itu mencerminkan mak abah aku.. Alhamdulillah.... sekurang-kuranagnya aku tidak malukan mak abah aku ... 

makcik ni kata aku ni murah rezeki...dia tanya aku...kamu ni mesti tak pernah susah kan?duit mesti tak pernah putus.. ade je....tak banyak pun sikit.. mesti ada...aku senyum... memang pun.. aku memang tak pernah takde duit langsung... koman2 pun ade la seringgit.... tu pun aku boleh beli telor, balik masak...tak pun beli meggi....alhamdulillah.. aku bersyukur sangat....

ape pun.. setiap yang berlaku pasti ada hikmah... kemalangan tu kifarah untuk aku... semoga Allah berkati aku, ampuni dosa aku... dan semoga semua doa2 baik makcik ni untuk aku Allah makbulkan.... amin ..:) 


k.... hingga jari bertemu keyboard lagi,,,,, 


p/s tolong bagi ikan kat atas tu makan eyh... thanks you all...:::::

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tak sangka

Alhamdulillah, tak sangka ramai anak-anak sebut Subhanallah bila tonton Little Ammar di Durioo+! 🧑 Banyak lagi pengajaran dan teladan yang ...