Rabu, 21 September 2016

Aku dan buku

Kegilaan pada buku ada kalanya menyebabkan Aku menghabiskan beratus ringgit hanya untuk buku. Bagi Aku, buku adalah Sumber ilmu,sumber inspirasi, sumber ilham Dan kekuatan.

Banyak perkara yang boleh dipelajari dengan membaca, namun apabila ada perkara yang tidak difahami, masih perlu berguru.

Tadi memindahkan buku daripada Rumah emak ke Rumah Abah, Allahu,banyak sangat buku yang menarik tentang wanita Dan Islam, tarbiyatul aulad, kisah sejarah Islam, tamadun, sejarah, kesihatan Dan panduan solat, pengurusan Wang Dan lain-lain. Dah rasa macam perpustakaan dah macam.

Sambil kemas, sambil belek, baca, rasa nak baca semua. Tapi, sebab esok mak kerja, Dan Aku juga perlu balik ke Seremban semula, lalu Aku segerakan mengemas, sempat kidnap beberapa buah buku untuk bahan bacaan ringan (ada juga yang berat) dekat Seremban. InsyaAllah , kalau berkesempatan nanti Aku kongsikan ya.

Membaca jambatan ilmu, malah perintah yang pertama diwahyukan juga ialah Iqra' yakni bacalah.

Maka, membaca merupakan medium penting dalam penguasaan sesuatu perkara. Bacalah bahan yang baik, supaya otak digest perkara yang baik, Dan membentuk akhlak yang baik. InsyaAllah.

Selamat malam, Dan semoga kita jumpa lagi entry akan datang.
Hingga jari jumpa keypad lagi.

Dengan rasa kasih,
LazuardyViolet

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tak sangka

Alhamdulillah, tak sangka ramai anak-anak sebut Subhanallah bila tonton Little Ammar di Durioo+! 🧑 Banyak lagi pengajaran dan teladan yang ...