Rabu, 22 September 2010

NiKmAt SeTiTik AiR

Assalamualaikum... hopefully aku dan korang yang selalu ada dengan aku sentiasa sihat sejahtera.. dah mandi? dah basuh pinggan mangkuk kat dalam sink tu? dah basuh baju? aku dah... korang?
ermm.. semua member2 aku termasuk aku lah tu.. dok merungut pasal air.. macam chips more dah.. kejap ada.. kejap tak de.. adoyai.. macam kene catu air pun ada gak.. nak makan pun jadi malas dah sekarang sebab.. kalau makan sure nak gune bekas n sudu bagai.... paling koman pun mesti nak pakai tangan kan.. dah tu mesti nak kene ada air kan.. ermm jadi dua tiga hari ni.. tak makan sangat lah..

air masak pulak dah tak cukup bekalan.. kene beli air minuman dalam botol tu.. sehari 3-4 botol boleh pokai gak.. tapi aku bersyukur walaupun krisis air ni dah tahap maks dah teruknya.. masih lagi ada ruang kesempatan yang Allah bagi untuk gune air  yang ada dengan bijak.. hehehe.. berkat tunjuk ajar mak aku lah.. dulu kat kamoung selalu gak tak de air.. jadi aku tak lah susah hati sangat.. 

bila dah jadi macam ni.. Allah sebenarnya nak ajar kita sabar dan kuat.. sabar tahan dugaan haus n kepanasan sebab tak mandi.. kuat sebab kene rajin angkut bekas air.. dan kene berjalan cari tempat yang ada air.. Allah juga sebenarnya nak ajar kita supaya bersyukur dengan apa yang kita ada.. malah kesusahan yang Allah bagi ni sebenarnya nak bagi kita pahala.. kalau kita asyik merungut ja. menyumpah2 air yang tak ada.. menyumpah2 orang kat pejabat asrama dan sebagainya.. maka berkarung2 guni dosa yang kita akan dapat.. ermm.. 

jadi marilah kita sama2 hargai apa yang kita ada.. jadilah hamba Allah yang tahu bersyukur.. jangan asyik nak mengomen dan mengata sana sini..peringatan untuk aku,aku,aku,aku dan kamu.. selamat menjalani sesi latihan fizikal dan emosi k.. semoga kesusahan hari ni akan menjadikan kita manusia yang lebih baik dan lebih bijak untuk memanfaatkan apa yang kita ada pada masa akan datang.. jumpa lagi.. Assalamualaikum..:D 

2 ulasan:

Tak sangka

Alhamdulillah, tak sangka ramai anak-anak sebut Subhanallah bila tonton Little Ammar di Durioo+! 🧑 Banyak lagi pengajaran dan teladan yang ...