Ahad, 5 September 2010

Persiapan Hari Raya

salam buat semua.. hampir seminggu blog ni tak di update...da nak bersawang ja macam rupa blog ni.. sebenarnya tak berkesempatan sangat.. bila ada kat rumah lappy ni jarang sangat tuannya yang guna.. dan sibuk dengan perkara lain..( sebenarnya tidur ja lebih) ermm.. sedar tak sedar tinggal kurang lebih lima hari ja lagi nak raya.. macam mana dengan puasa kita tahun ni? cukup ?sempurna atau tak? aku doakan kita semua dapat melaksanakan ibadah puasa dengan baik malah lebih baik daripada tahun-tahun sebelumnya..insyaAllah..:)

bercakap mengenai hari raya yang bakal tiba ni.. persiapan korang macam mana? baju raya berapa pasang? kuih raya berapa jenis? tahun ni warna tema baju raya apa? beraya di mana ? di rumah sendiri or di kampung halaman?.. banyak pulak soalannya kan..inilah soalan lazim yang semua orang selalu tanya.. kadang-kadang rasa nak tape ja jawapan. bila orang tanya play back ja semuala tape tu.. :p boleh ka?hehehe

yang paling seronok nak beraya mestilah budak-budak.. dari baju raya.. kasut raya, beg duit raya dan paling tak lupa budak-budak ni mesti nak main bunga api.. yang mak-mak ni pula sibuk dengan langsir baru.. kuih-kuih.. perabot baru.. yang garu kepalanya.. si ayah.. kepala tak gatal.. tapi pening tengok anak isteri sakan buat persiapan untuk raya..

apa pun.. sebagai ummat Isalam kita seharusnya bersederhana dalam membuat persiapan.. janganlah sampai sanggup berhutang pulak semata-mata nak beraya.. tu dah dikira membazir.. hari raya bukanlah hari nak bermewh-mewahan dan bukanlah hari untuk menghabiskan duit gaji semahu-mahunya.. sebaliknya ia adalah hari untuk meraikan kemenangan kita dalam mengawal nafsu dan mampu berpuasa sampai sebulan(bg orang-orang yang berjaya lah):) kadang2 naik takut aku tengok orang membeli belah dan berbelanja banyak-banyak ni.. agaknya duit diorang ni banyak sangat kot.. tak tahu nak buat apa . tu yang shoping macam-macam.. tapi kalau difikir-fikir semula, kan bagus duit yang banyak tu guna untuk sedekah kat orang yang memerlukan.. kat malaysia ni ada banya rumah anak yatim.. orang yang hidup melarat pun banyak gak.. duit kalau habiskan untuk diri sendiri tak mendatangkan bahagia yang berpanjangan pun.. tapi kalau guna rezeki yang lebih tu untuk ringankan beban orang lain.. infakkan kejalan yang baik.. pahala akan mengalir berpanjangan.. doa-doa orang yang dibantu juga tak putus-putus.. dari situlah kebahagiaan akan lahir dan terus berkekalan..

tapi janganlah pulak guna duit dari sumber yang tak baik untuk buat sedekah. tu namanya mengkhianati orang dan cari bala... sampai sini dulu lahye.. insyaAllah ada kesempatan kita jumpa lagi.. selamat membuat persiapan.. beli apa yang perlu dahulu ye.. jangan nak seronok time rayaja.. lepas raya pun nak kene pakai duit juga..:) tata.. assalamualaikum.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tak sangka

Alhamdulillah, tak sangka ramai anak-anak sebut Subhanallah bila tonton Little Ammar di Durioo+! 🧑 Banyak lagi pengajaran dan teladan yang ...